2,2 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts

By admin 24th May 2019

Zeker 2,2 miljoen Nederlanders geven aan naar podcasts te luisteren. Met een maandbereik van meer dan 13 procent zijn met name de hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de wederopstanding van de podcast, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de online radioconsumptie en het luisteren van podcasts onder de Nederlandse bevolking van MeMo².

Podcasts zijn nog nooit zo populair geweest in Nederland. Ruim 15 jaar na de introductie van de term podcast (2004, samentrekking van iPod en Broadcast) is het luisteren naar- en het maken van digitale audio-uitzendingen bezig met een revival.

Ook Nederlandse marketeers hebben audio on-demand herontdekt. MeMo² wijst op branded podcast-concepten (Journey van KLM), de vele initiatieven van uitgevers (Sanoma, NPO, De Persgroep, Dag en Nacht Media) en het succes van de Dutch Podcast Awards.

MeMo² noemt in zijn onderzoek een aantal verklaringen: de radioconsumptie neemt snel af, met name onder jongeren. Podcasts vormen een nieuwe en impactvolle mogelijkheid om contact te leggen met de doelgroep. Een selectief bereik kan eenvoudig behaald worden door distributie via eigen en betaalde mediakanalen zoals Spotify, Facebook of Soundcloud.

Door nieuwe technische mogelijkheden is voor merken, uitgevers en creative agencies de drempel om podcasts te delen verlaagd. Opname hardware en publicatietools (zoals Anchor) worden steeds gebruiksvriendelijker.